بانک ملت درسربالایی فروش و نقدینگی اموال/روند صعودی فروش و نقدینگی اموال بانک ملت

سفیر سلامت: ضرورت فروش املاک مازاد برای ایجاد جریان نقدینگی در دارایی‌های بانک ها به شدت احساس می شود در این خصوص بانک ملت توانسته در فروش و نقدینگی این اموال طی چهارسال اخیر روند صعودی را طی کند.
بانک ملت درسربالایی فروش و نقدینگی اموال/روند صعودی فروش و نقدینگی اموال بانک ملت
به گزارش پایگاه خبری و تخصصی سفیر سلامت:

فروش املاک مازاد از برنامه های بانک ها در راستای کاهش بنگاهداری است و طبق طبق ماده ۱۶ و ۱۷ «قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور»، موضوع فروش املاک در اولویت‌های اصلی بانکها قرار گرفت.

 

دیگران چه می خوانند:

در اجرای اصل یکصد و بیست و سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران قانون رفع موانع تولید رقابتپذیر و ارتقای نظام مالی کشور که با عنوان لایحه یک فوریتی به مجلس شورای اسلامی تقدیم شده بود، با تصویب در جلسه علنی روز سه شنبه مورخ 1/2/1394 و تأیید شورای نگهبان ابلاغ شد.

 

بر اساس این گزارش، ضرورت فروش املاک مازاد برای ایجاد جریان نقدینگی در دارایی‌های بانک ها به شدت احساس می شود در این خصوص بانک ملت توانسته در فروش و نقدینگی این اموال طی چهارسال اخیر روند صعودی را طی کند.

 

املاک مازاد بانک ملت از نظر تعداد و مبلغ همواره روند صعودی داشته که این امر موجب مولدسازی و ایجاد جریان نقدینگی در بانک شده و در نهایت به دلیل ورود این بخش از دارایی‌ها به جریان نقدی، عملا ضمن تحقق بخشی از وظایف قانونی موجب کاهش نیاز بانک به تامین نقدینگی از سایر منابع گران‌قیمت می‌شود . این امر بی‌شک از افزایش زیان بانک جلوگیری خواهد کرد.

 

اما نکته حائز اهمیت این است که از منظر کارشناسی، فروش املاک مازاد بانک ها باید به دور از هیجان و فشار روانی بر آن ها باشد تا بتوان این اموال که جزو منافع سهامداران هستند با قیمت و شرایط مناسب واگذار شوند.

 

طبق این گزارش،  تعداد املاک مازاد فروخته شده این بانک در سه ماهه اول سالهای،95،96،97 و98 به ترتیب برابر با 27، 64،99 و 123 ملک می شود که به لحاظ تعداد با روند رو به رشد همراه بوده است.

 

اما در حوزه مبلغ فروش املاک مازاد فروخته شده طی همین بازه زمانی به ترتیب سالهای 95 تا 98 توانسته 163 میلیارد ریال، 356 میلیارد ریال،398 میلیارد ریال و780 میلیارد ریال کسب می کند و در این بخش نیز شاهد روند صعودی هستیم.

 

گفتنی است استان های مازندران با فروش 16 ملک به ارزش 100.3 میلیارد ریال، اصفهان 8 ملک به ارزش 88.8 میلیارد ریال و فارس 4 ملک به ارزش 86.2 میلیارد ریال رتبه های اول تا سوم در فروش املاک مازاد در بانک ملت (سه ماهه نخست سال 98) را در اختیار دارند.

 

باید توجه داشت که امروزه روند فروش املاک مازاد در بانک ها روز به روز سخت تر می شود چون طبیعتا املاک مرغوب تر و اصطلاحا سهل البیع زودتر به فروش می روند و آنچه باقیست املاکی هستند که فروش آن ها دشوار تر است در عین حال فروش املاک مازاد بانک ملت در سه ماهه اول 98 با رشد قابل توجه مواجه بوده است.

 

و اما تصور نادرستی که در این بین وجود دارد این است که در اختیار داشتن این املاک توسط بانک ها به این معنی نیست که آن ها این ها را قبلا خریداری کرده اند و در ملک سرمایه گذاری کرده اند. این در حالی است که بسیاری از این املاک وثیقه تسهیلاتی بوده اند که متعهد ادای دین نکرده و طبق قانون، قرارداد فیمابین بانک و مشتری به تملیک بانک (و نه مصادره) درآمده است.

گزارش:معصومه افلاکی

 

منبع:شمانیوز

 

 

بانک ملت درسربالایی فروش و نقدینگی اموال/روند صعودی فروش و نقدینگی اموال بانک ملت

اخبار وبگردی:

آیا این خبر مفید بود؟